Museiverket och arbetsministeriets arbets- och näringscentraler i Södra Savolax och Sydöstra Finland inledde 2002 ett projekt i syfte att restaurera krigskanalerna. Målet var att trygga bevarandet av kanalerna. Man hade som avsikt att sätta kanalerna i stånd och göra dem till fungerande och lockande sevärdheter och minnesmärken efter den gamla finska tiden genom att förbättra deras tillgänglighet och stödja båttrafiken via dem. När projektet blev färdigt 2008 hade kanalerna restaurerats och blivit fungerande och lockande mål för kulturturism. Kanalerna hade utvecklats som sevärdheter bland annat genom att båtleden via kanalerna stöddes och tillgängligheten förbättrades. Till exempel i omgivningen kring Kukonharjukanalen byggdes ett nätverk av arkeologiska stigar.
Restaureringsprojekt av Suvorovs kanaler 2002–2008
Saimenflottans kanaler låg länge helt bortglömda. Iståndsättningen skulle inledas med omfattande terrängutredningar. Dykare dokumenterade konstruktionerna under vatten. Med hjälp av växtlighetsinventeringar sökte man efter växtarter från sekelskiftet mellan 1700- och 1800-talet. De arkeologiska objekten på stränderna inventerades 2004. Det har bevarats samtida kartor över samtliga kanaler. Dessa kartor beskriver noggrant den omgivande miljön. Där kan man se hur det vid kanalernas stränder och i den närmaste omgivningen har stått talrika ämbetshus, kaserner och andra bostadsbyggnader, butiker, bastur m.m.
Kanalernas ursprungliga konstruktioner har bevarats i Käyhkää, Kukonharju och Telataipale. Kutvelekanalen breddades i början av 1900-talet för ångfartygstrafik och flottning. Samtidigt förstördes de gamla kanalkonstruktionerna. På stränderna längs den nuvarande Kutvelekanalen finns dock fortfarande några rester efter byggnader och vägar i ett kanalsamhälle från sekelskiftet mellan 1700- och 1800-talen. Även befästningarna från andra världskriget på platsen berättar sin historia om Kutveles ställning som en viktig färdled.
Källa
Hakala, Tuula 2012: Suvorovin kanavat. Venäjän Saimaan laivaston sotakanavien restaurointihanke 2002–2008. Museovirasto 2012.
Kommentar
Telataipaleen kanavan kunnostusta seuranneena minut yllätti, että kanava rakennettiin käytännössä uudestaan. Näyttää siltä että esimerkiksi vanhat säilyneet puurakenteet poistettiin. Lopputulos on hyvin nykyaikaisen näköinen erityisesti reunustamisessa käytetyn murskeen johdosta. Mursketta tuskin on 1700-luvun lopulla käytetty kanavanrakentamisessa. Lopputulos Telataipaleella on pikemminkin nykyajan venekanava kuin 1700-luvun sotakanava. Ehkä tähän on päädytty perustelluista syistä. Ennen restaurointia paikalla ollut autenttinen tunnelma menetettiin.
Renslo AR, Luehr GW, Lam S, Westlund NE, GГіmez M, Hackbarth CJ, Patel DV, Gordeev MF <a href=http://vardenafil.one>levitra 10 mg pfizer</a> Double orifice mitral valve associated with nonisolated left ventricular noncompaction a case report
Associations with mortality through 180 days were also examined in both populations <a href=http://sildenafi.sbs>grapefruit and viagra</a> Yes, there is another procedure called PRK Photorefractive Keratectomy
<a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>generic cialis tadalafil</a> free ggay phone chat maan hoole lesbian college coed thumbnails perky breast 2008jelsoft enterprises ltdottawa bbw anna popplewekl nudee fake
1993; 59 125 129 <a href=https://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>brand cialis online</a> In some embodiments, the reaction mixture is cooled to not more than NMT 15 C
Ny kommentar